kapitoly
0 - Jasnost a páka
1 - ABC Self-leadership, stres, zánět, mindset
2 - Jak optimalizovat dny, energii i motivaci
3 - Smysl pro vytrvalost a "Hot Pen" technika
4 - Strategické plánování a Změna perspektivy

1.1 Mise

1 - ABC Self-leadership, stres, zánět, mindset

obsah této lekce

Stáhněte si soubory k této lekci:

1. Přivítání a základní cíle kurzu

  • Název kurzu: Committed 28
  • Hlavní cíl: Pokrok, ne dokonalost
  • Klíčová dovednost: Sebeřízení (self-leadership)
  • Formát: Čtyřtýdenní program s týdenními misemi

2. Obsah kurzu

  • Strategie a nástroje: Zaměření na jednoduché a praktické principy, které lze snadno aplikovat v každodenním životě.
  • Týdenní mise: Každý týden je naplánována jedna mise s úkoly a cvičeními.
  • Časová náročnost: Minimum času - několik minut denně ráno a večer.

3. Úkoly a hodnocení

  • Úkoly: Seznámit se s misí a splnit úkoly a cvičení z plánovacích listů.
  • Hodnocení: Na konci týdne odeslat přehled z boje. Pokud není přehled odeslán, bude následovat připomínka.

4. Motivace a zodpovědnost

  • Motivační páka: Hrozba vyřazení z programu při opakovaném nesplnění úkolů.
  • Cíl: Dokončení výzvy s alespoň 1% pokrokem.

Historický kontext a význam evoluce

Evoluce jako adaptivní proces

  • Definice: Evoluce představuje adaptivní proces, který umožnil lidstvu přizpůsobit se měnícím se podmínkám od prehistorického boje o přežití až po současnost.
  • Genetická výbava: Naše genetická výbava nese strategie, které našim předkům umožnily přežít v drsných podmínkách, například negativní předpojatost.

Dědictví předků

  • Instinkty: Genetická výbava zahrnuje instinkty a reakce vyvinuté během milionů let, jako je ostražitost vůči potenciálním hrozbám.
  • Negativní předpojatost: Naše tendence zaměřovat se více na negativní jevy je dědictvím evoluce, kdy přežití záviselo na rychlé identifikaci a reakci na nebezpečí.

Moderní život a jeho výzvy

Mediální vliv

  • Negativní informace: Dnešní média často využívají naši přirozenou tendenci reagovat silněji na negativní informace, což zvyšuje naši úroveň stresu a pohotovosti.

Sympatická dominance

  • Stav pohotovosti: Moderní život nás drží v neustálém stavu pohotovosti kvůli přemíře stimulů a tlaku, což vede k sympatické dominanci (aktivní část autonomního nervového systému).

Rozdíl mezi historickými a moderními hrozbami

  • Historické hrozby: Historicky jsme čelili reálným fyzickým nebezpečím, jako jsou predátoři.
  • Moderní hrozby: V dnešní době jsou hrozby často imaginární, například stres z práce nebo osobních vztahů, které ale aktivují stejné stresové reakce jako fyzické hrozby.

Biologické důsledky

Nerovnováha autonomního nervového systému

  • Souboj systémů: Souboj mezi sympatickým (aktivace a pohotovost) a parasympatickým (uklidnění a relaxace) nervovým systémem vede k nerovnováze.
  • Chronický stres: Neustálá aktivace sympatického nervového systému způsobuje chronický stres.

Chronický stres a zánětlivost

  • Zánětlivost: Přetrvávající stresové reakce vedou k chronickému zánětu, který může způsobit různé zdravotní problémy, včetně autoimunitních a neurodegenerativních onemocnění.

Důsledky pro současný život

Mentální a fyzické zdraví

  • Stres a zánět: Stres a zánět ovlivňují naši schopnost myšlení, což vede k mentální mlze a celkové únavě.
  • Zdraví: Chronický stres negativně ovlivňuje naše fyzické i mentální zdraví.

Význam snižování zánětu

  • Řízení stresu: Správné řízení stresu a zánětlivých reakcí může zlepšit naše fyzické a mentální zdraví.
  • Dlouhověkost: Snížení zánětlivosti podporuje dlouhověkost a celkovou kvalitu života.

Spouštění směrované neuroplasticity

Neuroplasticita

  • Definice: Schopnost nervového systému měnit svou strukturu a funkci v reakci na zkušenosti.
  • Životní změny: Mozek se může měnit po celý život, nejen v dětství.
  • Aktivní směřování: Pro dosažení změny musíme neuroplasticitu aktivně směřovat, jinak ji ovlivní naše prostředí a reaktivní chování.

a) Pozornost

  • Soustředěnost: Plná soustředěnost je nutná pro změnu.
  • Acetylcholin: Krátké učící jednotky vyplavují acetylcholin, klíčový pro změny v mozku.
  • Trénink: Tréninkem lze zlepšit dovednost soustředění.

b) Urgence a emoce

  • Význam emocí: Neuromodulátory posilují synapse podle důležitosti dané skutečnosti.
  • Zapamatování: Důležitost nám usnadňuje zapamatování.
  • Dětská hra: Nelpět na výsledku, ale dát aktivitě vše jako při dětské hře.

c) Hluboký spánek a odpočinek

  • Klíčové pro změnu: Změna probíhá během spánku a relaxačních stavů.
  • Uložení informací: Kvalitní spánek je nezbytný pro dlouhodobé uložení informací.

Mentální aspekty překonání stresu a vliv mysli na tělo

Mindset

  • Definice: Soubor pevně zakotvených přesvědčení, postojů a hodnot, které formují a ovlivňují, jakým způsobem reagujeme na různé události, a jak se k nim stavíme.
  • Fixní mindset: „Jsem, jaký jsem.“
  • Růstový mindset: Možnost změny i v dospělosti.

Meta-Mindset: Tři uvědomění:

  1. Zodpovědnost za svůj stav.
  2. Mozek ovlivňuje náš stav.
  3. Možnost měnit svůj mozek.

‍Optimismus i pesimismus lze tréninkem naučit

Naučená bezmocnost

  • Definice: Naučená bezmocnost je stav, kdy se člověk naučí, že jeho snaha nemá vliv na výsledky, což vede k pasivitě a nedostatku motivace.
  • Martin Seligman: Psycholog Martin Seligman prováděl experimenty, které ukázaly, že zvířata (i lidé) mohou rozvinout stav bezmocnosti, pokud jsou opakovaně vystaveni situacím, kde nemají kontrolu nad výsledkem.
  • Jedná se tedy o jakési neadekvátní zhodnocení dosavadních opakujících se zkušeností, které vedou k pocitu a názoru, že člověk nemá kontrolu nad výsledky svého jednání, a to dokonce ani v situaci, kdyby tato kontrola byla možná (Macek, 2000).

Vlastnosti lidí odolných vůči naučené bezmocnosti

  1. Pocit kontroly:
    • Význam: Lidé, kteří se cítili, že mají kontrolu nad situací, vykazovali vyšší odolnost vůči naučené bezmocnosti, i když ve skutečnosti kontrolu neměli.
    • Důležitost: Tento pocit zvyšuje motivaci a snahu překonávat překážky.
  2. Selhání a chyby jako součást procesu:
    • Perspektiva: Odolní jedinci vnímají selhání a chyby jako přirozenou součást učícího procesu, která není trvalá.
    • Adaptace: Tento přístup pomáhá snížit negativní dopad neúspěchů na motivaci a sebedůvěru.
  3. Přesvědčení, že to zvládnu:
    • Optimistický postoj: Odolní jedinci mají vnitřní přesvědčení, že dokážou překonat výzvy a dosáhnout svých cílů.
    • Důvěra ve vlastní schopnosti: Toto přesvědčení podporuje aktivní a vytrvalé chování, i když čelí obtížím.

Podpora evidence-based přístupu

  • Výzkumy: Existuje mnoho výzkumů podporujících myšlenku, že optimismus a pesimismus lze ovlivnit tréninkem a že pocit kontroly, pozitivní přístup k selhání a vnitřní přesvědčení o vlastní schopnosti jsou klíčové faktory ovlivňující odolnost vůči naučené bezmocnosti.
  • Aplikace v praxi: Tyto principy jsou základem mnoha kognitivně-behaviorálních terapií, které se zaměřují na změnu negativních myšlenkových vzorců a posilování pozitivních.

Zdroje: [1] [2] [3] [4] [5] [6]

stáhnout dokument
Stáhněte si zdarma dokument k této lekci.